onsdag 21. september 2011

Nye ord



Etter at jeg flyttet til Jæren, har jeg lært noen nye ord.
Ikke at jeg har begynt å bruke dem, men jeg har hørt ord som er helt nye for meg.
Ett av disse er "rols", og jeg vet ikke helt hvilken ordklasse det tilhører.
En kollega av meg sa: "Han virker litt rolsen i dag".
"Hm?" tenkte jeg.
Eller noen kan si:"Leiligheten hennes var full av rols".

Så jeg tror det betyr rotete.

Et annet ord som er nytt for meg er "ringe"
- ikke ringe som å ta en telefon til noen, men det betyr "ikke i form".
Og det uttales ikke som jeg er vant til, ikke rinGE - men RInge...


Javel!

Javel har også mange betydninger, men det er mer nordjærsk tror jeg.
Det betyr alt fra "Hei, hvordan har du det" - til "Så leit, håper det blir bedre"
Betydningen er helt avhengig av tonefallet det sies i - så jeg lærer nok etterhvert.

Det er ikke lett å være østfolding i det språklige jærlandskapet, men det går seg til etterhvert.

Javel, så blir det litt rols i hodet,
men ikke så mye at jeg blir ringe av det :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar