torsdag 30. juli 2009

Hvor blir kaffen av?


En ting har jeg tenkt en del på - og jeg er nok ikke alene om den tanken. Vi har alle sett det, vi fyller opp kolben, tømmer det ned i kaffetrakteren, og slår den på. Men når trakteren er ferdig, så er det alltid mindre kaffe enn du helte på med vann... Så jeg har tenkt litt - det finnes anslagsvis snørr-og-førti millioner kaffetraktere i verden - og jeg antar at alle de trakterene "lurer unna" litt kaffe. Men hvor blir denne kaffen av? Forsvinner den ut i verdensrommet? Flyter det rundt kaffebobler i universet? Er det sånn at Lars fra Mars har lurt inn et lite triks hos kaffemaskinprodusentene, slik at det skal vandre kaffe opp til han? I morgen den dag skal jeg utføre et skikkelig ekspriment på dette området. Må veie vannet og kaffefilteret, før og etter trakting. Så kan jeg regne ut hvor mye kaffe som forsvinner opp til Lars fra Mars en gang for alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar