søndag 17. juli 2011

Yte etter evne; få etter behov?



Som nyinnflyttet jærbu, leser jeg Jærbladet jevnlig
for å komme litt inn i hva som foregår her på Jæren.
Og det overrasker meg hvor store forskjeller det
egentlig er mellom landsdelene i landet vårt.
Da jeg gikk på skolen i prehistorien,
lærte vi at det var store forskjeller i hvordan folk snakker og i folks lynne.
Det med dialekter er jo en selvfølge,
men man bør ikke være rakettforsker for å forstå hva folk sier i dette landet.
Men jeg husker at jeg var mer skeptisk til at folk skulle være så forskjellige.



Jeg er vokst opp i en typisk arbeiderby,
Fredrikstad har til alle tider vært preget av industri.
Alle har en bestefar som har jobba på "værste".
Min bestefar gjorde ihvertfall det, han bodde i Paul Holmsens vei,
som var eid at "værste",
og han ferierte på Solviken,
som også var eid av "værste".
Dette har ført til at de røde partiene på tinget har fått stor støtte i byen min.
Folk blir sosialister av sånt,
man vil yte etter evne; og få etter behov.
De siste årene har det snudd litt,
unge folk i dag vil yte minst mulig,
og samtidig få det de vil ha.

Det var en artikkel i Jærbladet om at Time kommune
for første gang skulle stenge barnehagene sine de to siste ukene i juli.
Alle barn skal ha sommerferie fra barnehagen,
og det er opp til den enkelte kommune hvordan de løser dette (jfr. barnehageloven).
I denne artikkelen var det ei mor som uttalte at hun måtte jobbe hele juli,
og dermed mista to ferie uker sammen med barnet sitt fordi kommunen valgte å stenge.
For meg hørtes dette veldig rart ut.
Hun måtte jobbe, og må derfor ha annen barnepass disse to ukene.
Men det er jo ingen lov som sier at hun ikke kan ta barnet
sitt ut av barnehagen når hun har ferie selv?

Mange private barnehager har fått en del "pepper" fordi de tar ut så stort utbytte.
Selv forsvarer de dette, med at de "ikke leker butikk".
Og mange private barnehager gir et veldig godt tilbud, men dessverre ikke alle.
Etter å ha snakket med flere som har vært ansatt i private barnehager,
og foreldre som har hatt ungene sine i slike
har jeg forstått hvor hovedforskjellen mellom private og kommunale barnehager ligger.

Flere private barnehager gjør alt for å holde utgiftene nede,
dette skjer blant annet ved å ansette så unge folk som mulig,
og mange private barnehager har ikke fagarbeiderstillinger.
Ved å gjøre dette, så går lønnsutgiftene ned.
Det er jo ikke noe problem å forstå dette,
de som eier barnehagen vil tjene mest mulig.
Men det må jo gå ut over tilbudet barna får?




Enkelte krefter på høyresiden vil at store deler av samfunnet vårt skal privatiseres,
dette være seg skoler, eldreomsorg og sykehus,
og hevder at dette kommer befolkningen til gode.
At det ikke vil føre til at de med mye penger kan benytte seg av tjenester
som vanlige folk ikke har råd til.
Dette hevder Bjørn Schaal i Bryne Unge Høyre
i et leserbrev til Jærbladet fredag, 15. juli.

Man kan jo bare ta en titt på hvordan det er i USA,
så ser man hvor godt det fungerer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar