fredag 19. juni 2009

Særskriving eller sær skriving?

Hva er særskriving, og hvorfor har det blitt så vanlig? For hvorfor skriver enkelte personer at de har en halv søster, når de mener en halvsøster? For det er jo vesentlig forskjell på en halv søster og en halvsøster? For hvilken del av søsteren har man, om man bare har en halv en? Det må jo ikke minst innebære at hun er død, og at det førte med seg vesentlig mengder med blod? En halvsøster er jo mye enklere å forklare, det er en søster man bare deler en forelder med... Eller hva med butikkskiltet der det sto: "Lamme lår i skiver" Jeg har en kamerat som sitter i rullestol, han lurte litt på om det var hans lår de skulle kutte opp. Og hvem vil ha Tom sine lamme lår på grillen? Et lammelår er den øverste delen på beinet til barnet til sauen - og det er jo noe helt annet? For ikke å snakke om alle de tingene som står på hermetisk ananas...

Ananas bokser - det er best å dukke for ikke å få blåveis!

Ananas ringer - hallo hallo?

Ananas biter - au au, hopp unna!

Om man skriver eple kake isteden for eplekake, så blir jo ikke meningen en annen - men det er jo feil allikevel. Sommer ferie planer eller sommerferieplaner? Det er gjort masse undersøkelser om hvorfor det har blitt så mye slurv med særskriving, og det er skrevet drøssevis av oppgaver på høyskole og universitet om emnet, men hva hjelper det når folk ikke bryr seg?

Turkis eller tur kis? Det ene er en farge - det andre er Lars Monsen...

Mulig det er jeg som er gammeldags, og sær - men tenk over det neste gang du skriver en tekst, for som nevnt over, så få enkelte ting en helt annen betydning når sammensatte ord skrives hver for seg...

Særskrevet mat:

Gammel ost (da tenker jeg ost som har lagt alt for lenge, blitt grønn og nesten bekynt å bjeffe)Gammelost, neste samme forklaring, men det er i det minste ett produkt man kan kjøpe i butikken.

Raspe ball (en måte å krympe fotballer på?) Raspeball, noe rart de spiser på Vestlandet.

Rulle pølse (merkelig tidsfordriv?) Rullepølse, også kjent som pålegg.

Flere ekskremsler mottas med takk!

5 kommentarer:

  1. Som du vet så foregår det mye rart inne i mitt blonde hode :o)

    SvarSlett
  2. Hehe -Har svart deg på bloggen min! :)

    SvarSlett
  3. Finner nok sikkert noen rare hos meg også! ;)

    SvarSlett
  4. De aller fleste steder jeg er innom og leser finner jeg særskrivingsfeil :o)

    Kom på en til nå i kveld, som får helt annen betydning... Om sorg og omsorg *tihi*

    SvarSlett