lørdag 15. august 2009

Mitt liv med hund

Som de fleste vet har jeg hund, en cavalier king charles spaniel,Sigurd. Jeg har en teori om at dette er en av verdens dummeste hundraser, alternativt at jeg har en undermåler av rasen.

For han gjør jo så innmari mye rart...

Wikipedia sier:


"Cavalier king charles spaniel har en opprinnelse som strekker seg tilbake mot 1500-tallet, men dagens hunderase må kunne sies å være gjenskapt i Storbritannia i mellomkrigsåra. Den var opprinnelig en jakthund som jaget med lukt og syn som sine viktigste sanser, men popularitet innen sositet og kongelige kretser gjorde den til en alt viktigere selskapshund med årene.
Navnet cavalier king charles spaniel har sammenheng med tilnavnet på
Karl II av Englands tilhengere, de royalistiske såkalte cavaliers. Kong Karl II skal selv ha hatt slike hunder. Det sies at han skal ha vært så glad i disse hundene at han fikk vedtatt en egen lov som sa at cavaliern ikke var en hund, slik at han kunne ta de med seg til parlamentet der hunder ellers ikke hadde adgang.


Bruksområde
Cavalier king charles spaniel var opprinnelig en jakthund som ble benyttet til jakt på fugl, men i dag er den først og fremst en populær og hendig
familiehund. Den har imidlertid også en rekke egenskaper som brukshund, ikke minst på grunn av den godt utviklede luktesansen. Den kan bli en meget god tjenestehund, f.eks. som sporhund eller narkotikahund. Samtidig er rasen en meget populær utstillingshund.
Lynne og væremåte
Cavalieren er en avbalansert liten hund som tilpasser seg et nesten et hvilket som helst miljø. Den krever en god del mosjon og psykiske oppgaver for å trives maksimalt, men den regnes som en rolig og avbalanser hund innendørs. Den er livlig, atletisk og energisk, men snill og varsom. Den skjeller sjelden, men liker dårlig å være alene hjemme. Den er heller ikke spesielt motstandsdyktig for kulde og fuktighet."


Inne i mellom tror jeg altså at jeg har verdens dummeste hund. Som jeg sier, jeg har den "tettæste" bikkja i by'n, men han er jo veldig pen... Men blant mennesker sies det at det ikke betyr noe å være pen, det er det på innsiden som teller. Sånn er det jo ikke i hundeverdenen (og egentlig ikke i menneskeverdenen heller når det kommer til stykket).


Sannheten er at jeg har en litt uoppdragen teit hund. Uoppdragen er jo ikke hunden sin skyld (...), men teit må han stå for sjøl! Det er jo ikke akkurat tegn på astrofysikergener når bikkja går 8 ganger rundt samme tre når han er i bånd? Eller at han går rett på den samme glassdøra fire ganger i løpet av et kvarter? Det må være hardt å være hund... Hunder har en liten hjerne, i forhold til skallen - hjernen ligger beskyttet inne i en slags gelè. Det er jo praktisk selvfølgelig, får bl.a ikke hjernerystelse så lett.


Jeg har mange ganger prøvd å forestille meg hva som skjer inne i hundehjernen til Sigurd - og jeg tror at det stort sett er mat.


I kveld har Sigurd vært med i 40-årslag, hage fest for Anka. Han var jo spinnvill som vanlig til å starte med. Han må jo hilse på alle - på en gang! Han er en lykkelig hund, og rumpa går som en propell. Har en sterk misstanke om at han har en oldemor som var papegøye, for bikkja vil jo aller helst sitte så høyt opp som mulig - helst på skuldra. Han hoppa fra fang til fang - og hadde det helt gull i sin hundeverden. Når jeg sitter å observerer han så lurer jeg på hva som foregår inne i det lille hodet, men den enda mindre hjernen...

Sigurd hopper opp på fanget til Nina, slikker henne i ansiktet, kliner som en hormonfylt 16åring, så bråsnur han seg mot bordet. "Er det noe mat har tro? Det lukter mat! Jeg vil ha mat! Dumme mamma, jeg får jo ikke mat!" Hopper over på mitt fang, slikker meg litt i øret i den tro at det skal hjelpe."Mamma jeg vil ha pølse! Det lukter pølse! Pølse er det beste jeg vet!" Han hopper over på Bjørn Vidar sitt fang. "Mamma er kjip! Jeg vil ha pølse! Pølse vil jeg ha! Nå!" Jeg sier til alle gjestene til Anka at bikkja ikke får pølser, potetgull, flintstek, sjokolade eller noe annet som ikke er sunt for hunder! en overvektig hund er dyremisshandling sier jeg, samt at salt, krydder og sukker er direkte skadelig for hunder.


Sigurd setter seg med hodet på skakke, og ser på meg med sitt mest sjarmerende blikk. Og jeg tror han tenker: "Hvis jeg bare ser veldig uskyldig og søt ut litt nå, så gir hun meg sikkert pølse snart!"



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar