søndag 23. mai 2010

Humbug, skrekk og gru

Jeg er ikke så veldig pysete av meg, er ikke skuggeredd av meg rett og slett.. Ikke er jeg mørkeredd, ikke er jeg spesielt redd for edderkopper og jeg synes ikke at slanger eller ormer er så farlige heller!

Men det er andre ting jeg er redd for. Jeg har for eksempel skikkelig lakenskrekk, senga mi roper på meg, og jeg overhører den så godt jeg kan... Men når jeg først har lagt meg; så vil jeg ikke stå opp igjen... Finnes det noen logisk forklaring på dette mon tro? Forskere har kommet fram til at det faktisk finnes A- og B-mennesker, B-menneskene har rett og slett ei biologisk klokke som har ca 25 timer, ikke 24 timer slik som A-menneskene. Jeg tenker at jeg kanskje er et C-menneske? At jeg har 26 eller 27 timer i min biologiske klokke? Det vil jo forklare en del ting, og ikke minst er det en fin ting å skylde på?

En annen ting jeg er redd for er new-age, new-age er jo en fellesbetegnelse på alt det merkelige folk tror på som de ikke kan forklare. Det finnes helt naturlige forklaringer på det meste av det disse menneskene vil kalle overnaturlig, og det er vel få bransjer som inneholder så mye humbug?

Og det som skremmer meg mest med denne bevegelsen, er at bevisbyrden ligger på oss andre. Det er vi, skolemedisinerne, ateistene og andre fornuftige folk, som får beskjed om å bevise at det new-agerne tror på ikke finnes?!?

Ta homeopati, det er vann, blandet ut med et eller annet stopp, tynnet ut så mye at det ikke finnes spor av molekyler igjen... (de som driver med dette hevder at vannet har hukommelse, og husker hva det ble tynnet ut med) Tenk så fantastisk dette hadde vært da? Da kunne man sluppet et par dråper med homeopati-allergi-medisin i Borredalsvannet - og vips hadde alle allergikere i Fredrikstad vært kvitt sine problemer. Man kunne tilsatt noen dråper homeopati-vondt i hodet-medisin, og så var vi kvitt all skallebank. For ikke snakke om alle andre lidelser vi kunne blitt kvitt i en fei!

Man skal ikke undervurdere placebo-effekten. Tro kan flytte fjell sies det, og da synes det meg litt merkelig at Jotunheimen fortsatt ligger der den gjør! For det er fryktelig langt å kjøre til Gjendesheim...

Charles Robert Darwin

Det finnes ikke "evige sannheter" men det finnes sannsynlige sannheter.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Veldig godt skrevet, og godt å se at jeg ikke er alene med frykten. (Og frustrasjonen!) ;)

    SvarSlett