torsdag 21. april 2011

Når er det påske?

Hvorfor er påska på forskjellig tidspunkt hvert år?
For tre år siden var den i mars, og i år er den nesten en hel mnd seinere?
Andre kristne høytider kommer på samme hver dato hver år, det er liksom litt enklere...
Ikke å forstå at jeg klager over sein påske,
det er rett så deilig å sitte her på veranda'n og sole seg i varmen.


Var det sånn fra starten av at de andre høytidene også flyttet på seg? Jeg har ikke fakta å vise til, men jeg kan godt tenke meg at det var sånn. Men påska blir flyttet rundt på. Vi kan visst skylde på kirkefedrene i Nikea i år 325 for dette. Det ble bestemt så mye på det kirkemøtet der, de tok for eksempel fra oss kvinner sjelen vår på det møtet (...).

Men det var påska - de bestemte at påska skulle begynne første søndag,
etter første fullmåne,
etter vårjevndøgn.

Vårjevndøgn er stort sett 23.mars, men kan også være dagen før.
En månefase er så vidt jeg vet 28 dager, det betyr at påska er en veldig bevegelig høytid! Palmesøndag kan være på alt fra 22.mars til 25. april.
Jeg synes vi skal bestemme her og nå at påska alltid skal være så sein som i år,
så det er skikkelig vår når vi har ferie!
Vi kvinner har jo fått tilbake sjelen som kirkefedrene i Nikea tok fra oss,
så det kan vel ikke være så vanskelig å sette en fast dato for påska heller?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar