onsdag 17. juni 2009


Det er skrevet og sagt mye småmorsomt om Ikea, så mine tanker er kanskje ikke helt nye, men etter å ha tilbragt en hel ettermiddag og kveld på Ikea med min mor, så lurer jeg på når barnemisshandling bytter navn til misshandling?
Alle som har vært på Ikea en lørdag har sett det før, foreldre som kjefter på treåringen fordi han er umulig. Men det er jo ikke rart han er umulig? Ikea er jo slemt mot barn!
Og jeg er jo pr. definisjon fortsatt min mors barn, selv om jeg snart fyller "tjue-femten"? Altså saken er, vi dro hjemmefra klokka 1600, og var hjemme igjen 2230, det i seg selv er jo barnemisshandling? Jeg skulle jo ikke ha noe der i det hele tatt egentlig (men dere vet jo hvordan det er), jeg skulle bare være med så hun skulle slippe å dra alene.
Og dere som kjenner min mor, dere vet at hun har svart belte i shopping. Ikke bare har hun svart belte i shopping på egne vegne, men hun fortelle jo alle hun jobber sammen med at hun skal på Ikea! Så da handler hun jo for dem også! Og det er ikke småtteri som trengs i barnehagen der hun jobber! Det tok over en time alene, å finne fram til det hun ikke skulle ha selv.
Og minn meg på å bestille en semitrailer neste gang vi skal på Ikea sammen, for det var så vidt det var plass til meg i bilen hjem! Jeg hørte en historie en gang, om ei som sendte svigermora hjem med toget, etter en handletur til Ikea. Ikke vet jeg om det sier mest om svigermora eller om handling - men jeg velger å tro det siste.
Og så kommer vi til det verste med Ikea... Jeg skulle som sagt ikke ha noe som helst, bare noen lys kanskje? Det er de dyreste lysene jeg har kjøpt i mitt liv! Men heldigvis fikk jeg med mye på kjøpet! Det er nemlig sånn at når man kjøper lys til 1900 kr på Ikea, så får man med:
sengetøy
ny stekepanne
nattbordslampe
to duker
blomstervase
brett til å ha på pynt på bordet
lyspærer
batterier
nye stuegardinger
poseklyper
to planter
På kjøpet!
Gratis!
Så alt i alt så var det ikke så dyre lys når jeg tenker meg om...?
Og alt dette er mamma sin skyld! Hadde det ikke vært for at hun tvang meg med på Ikea i dag, så hadde jeg ikke kjøpt så dyre stearinslys.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar