tirsdag 16. juni 2009

Ettersom jeg har fått tilbakemelding med ønske om flere dikt av Margaret Skjelbred, tar jeg meg lov til å legge ut flere (fortsatt uten forfatterens samtykke). Men kanskje min snikpublisering kan få flere til å lese diktene hun har skrevet? Dette er hentet fra boka "Bakkesøte Øyentrøst"

Fyrløkt
Jeg tenner løkta så du finner inn
te stranda og jeg ser du skjønner vinket.
Du legger kursen om på båten din,
da stråler løkta mi, med håp i blinket.
Jeg står og føller båtens vei mot land,
du nærmær deg og hilser lett med handa.
Det går en krusning over nattstilt vann
og bøljene slår lekent imot stranda.
Og løkta mi står tent og blinkær blidt
med kjente blink så du kan navigere,
kan finne veien til landet mitt
og ikke vildre rundt på havet mere.
Med alle mine lengslær står jeg her
og blinkær med ei fyrløkt te begjær.

2 kommentarer: