fredag 17. juli 2009

Klassiske Henrik-utsagn

Nå i mai, da Aleksander, min eldste, sto til konfirmasjon lovet jeg på forhånd å ikke holde noen lang tale. Han kan jo ikke fordra sånt, og som den snille mamma jeg er; så lot jeg være. Men jeg har jo et barn til, som skal stå til konfirmasjon om ikke så alt for lenge. Og der skal jeg si at det skal holdes tale! Henrik er jo familiens "lustigkurre", der har det kommet gullkorn som perler på en snor siden han kom til verden! Tenkte jeg skulle dele noen av dem med dere, så jeg har det "på trykk" når den store dagen kommer.





Som dere ser her, så har han vært en luring bestandig. Her er han to år, og ligner litt på Emil i Lønneberget. Han var ikke store krypet før han fornærmet bestefar. Han sto i stua hjemme hos foreldrene min, og så på brudebildene som henger på veggen, og sier :" Mormor, jeg ser atter det er deg - men hvem er den mannen med det srarte håret der?" "Men Henrik" sa bestefar "Det er jo meg!" "Nei bestefar du har ikke srart hår - også har du ikke hår oppepå her (mens han tar seg til hodet)"


Men de artigste historiene har kommet etter at han lærte å lese, for han har jo arva blikket for detaljer fra mora si. Hadde ikke gått lenge på skolen, før han sa (under en handletur på Rema 1000)"Mamma, jeg er glad for at du og mormor ikke er fe'er sånn som Tingerling!" Mamma var litt distre akkurat da, og skjønte ikke hva han snakka om. "Jo, mamma, se her" (og peker ned i kjøttdisken) " Du ser vel at du og mormor hadde blitt burger når dere dør, om dere hadde vært fe'er?" "Nei" svarte mamma. "Ja, men se da! Det står på burgerpakka der jo!" "Hva da Henrik?" Hvorpå poden utbrøt:"Storfekjøtt mamma - det hadde jo vært mormor og deg om dere var fe som Tingerling!" Hmmmmmm.....


Ikke så lenge etter denne episoden var vi på Esso for å vaske bilen. Og det har alltid vært poden jobb å ta ut og riste mattene. I det han bøyer seg ned for å ta ut en av mattene; kommer det et vindkast - og han får døra midt i planeten! Det gjorde jo vondt selvfølgelig, men han fullfører oppgaven. Når bilen er fin og ren, og vi skal kjøre derfra, så peker han i lufta og utbryter:"Mamma, jeg skulle jo skjønt det!" Og mamma sier :"Hva skulle du skjønt gutten min?" "Jeg skulle skjønt at det gjorde vondt å vaske bilen vel?" Jeg er distre som vanlig, og skjønner ikke noe. Så peker han på skiltet og sier:"Se da mamma, det står jo der! Minibank.... Det var jo det jeg fikk!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar