torsdag 16. juli 2009

Napoleon har ofte blitt framstilt som en liten mann, men han var egenlig ikke det. Han var akkurat like høy som gjennomsnittets franskmannen var den gangen. Grunnen til at han blitt framstilt som liten, kan jo ha å gjøre med at det er seierherrene som skriver historien, og de ville jo at han skulle framstilles som liten - og dermed lite mandig.
Er det fortsatt sånn? Blir små mennesker sett på som mindreverdige enn andre? Henning Kvitnes er en bitteliten mann, men en stor artist. Den franske statslederen, Sarkosy, er heller ingen stor mann, målt i centimeter. Han står på en krakk bak talerstolen når han skal snakke til forsamlinger - ellers ser de han nesten ikke!


Den gangen jeg gikk i niende klasse (det som nå er tiende), var vi alle sammen til undersøkelse hos helsesøster. Der ble vi veid, målt osv. Helsesøster målte at jeg var 168 cm høy. Fire år seinere var jeg på sesjon, der målte de at jeg var 165 cm høy. Betyr det at jeg hadde krympet 3 cm på de fire årene? Så jeg satte meg ned å regnet litt på dette... Og ut fra regnestykket mitt kom det fram at jeg ville være 120 cm høy det året jeg fyller 60. Får håpe at jeg ikke lever til jeg blir utgammel - for da blir jeg vel skyldig høyde etterhvert!

2 kommentarer:

  1. Fordelen snuppa mi må være at innen du når bleiestadiet igjen så er du så liten at det er lett å hive deg på stellebordet igjen hihihi.

    SvarSlett
  2. Ikke sant *tihi*
    Det er meg og Benjamin Button....

    SvarSlett